bezichtiging

 

Verkoopstyling door binnenhuisarchitecten blijkt een goede manier om een huis sneller te verkopen. De eerste indruk van het huis is namelijk belangrijk. Het kopen van een huis is niet voor niets een gevoelskwestie. Op dat gevoel speelt verkoopstyling in. Zo komen er meubelen in een leeg huis te staan of gaat er een nieuwe kleur op de muren. Binnenhuisarchitecten adviseren om persoonlijke spullen even weg te leggen, want dat leidt kijkers af. Ook krijgt de bewoner van het huis het advies om tijdens de  bezichtiging even weg te zijn.

Neutrale styling van het huis

Houd het huis bij een bezichtiging zo neutraal mogelijk. Daar kan een verkoopstylist voor zorgen. Die haalt bijvoorbeeld prullaria weg, want kitsch heeft een negatief effect op een bezichtiging. Deze spullen kunnen het beste even tijdelijk naar een opslag. Toch is een te strak huis ook niet goed. Bloemen, kaarsen en kussens zijn in beperkte mate welkom, want dat geeft een leefbare sfeer. Een beetje verf op de muren kan, voor een neutraal effect, geen kwaad. Zachte kleuren werken het beste in op potentiële kopers. Te veel kleuren en interieurstijlen door elkaar geeft een rommelig beeld.

Laat de ruimte in het huis zien

De ruimte in een huis is een belangrijk punt voor potentiële woningkopers. Die ruimte komt het beste naar voren als de meubelen een stukje van de wand af staan, zeggen verkoopstylisten. Over wanden gesproken: schilderijen maken de ruimte kleiner. Kijkers zien graag de mogelijkheden van de woning. Meubelen kunnen wat van de muur af, er kunnen misschien (tijdelijk) wat meubelstukken weg of er komt wat bij. Een creatieve draai is te geven aan een zolder: leg een paar doeken over dat oude matras, zodat een logeerbed ontstaat. Zo krijgt de zolder een functionele aanblik.

Opgeruimd en schoon huis

Een opgeruimd en schoon huis met een goed onderhouden tuin (of balkon) is nodig voor een geslaagde bezichtiging. Kijkers letten, zeker met een aankoopmakelaar in hun kielzog, op details. Volle prullenbakken en wasmanden vallen niet in de smaak. Dat geldt ook vaak voor huisdieren, zeker wanneer een van de kijkers allergisch is. De gordijnen van het huis kunnen open en de jaloezieën omhoog. Sfeerverlichting en kaarsen kunnen voor bezichtigingen in de avond aan. De keuken en badkamer blinken, want vieze geurtjes en schimmels werken een verkoop niet in de hand. Een ouderwetse verkooptactiek is de geur van koffie en appeltaart. Dat werkt nog altijd, alleen wel als de koffie en appeltaart er ook daadwerkelijk is.

De inzet van de verkoopstylist

De gemiddelde verkoopstylist rekent een paar honderd tot een paar duizend euro voor een stylingklus. De binnenhuisarchitect neutraliseert het huis en knapt het soms op als dat nodig blijkt. Het doel is dat alle positieve elementen in het huis naar voren komen. Daardoor moet de woning opvallen tussen het overige huizenaanbod. Deze aanpak loont, zeggen stylisten: het leidt tot een snellere woningverkoop.